CIKKEK

GVH bírság a tejiparnak - Mi egészséges és mi gyógyhatású?

2004. 10. 29.

A Gazdasági Versenyhivatal több eljárást indított annak vizsgálatára, hogy a probiotikumot, illetve prebiotikumot tartalmazó termékeket forgalmazó vállalkozások a versenyjogi elõírásoknak megfelelõ tájékoztatást nyújtják-e a termékeikrõl a fogyasztóknak. Az eljárásokkal érintett termékek között joghurtok és (vényköteles vagy vény nélkül kapható) gyermektápszerek egyaránt megtalálhatók. Az elmúlt napokban a Versenytanács három határozatot hozott a probiotikumot tartalmazó joghurtokkal kapcsolatos tájékoztatások tárgyában. A probiotikumok élõ mikroorganizmusok, humánbarát bélbaktériumok. A prebiotikumok azok a természetes tápanyagok, amelyek jellemzõen a probiotikumok kizárólagos tápanyagai, elõsegítik azok elszaporodását, túlsúlyba kerülését. A probiotikumok és a prebiotikumok emberi szervezetre gyakorolt hatása az elmúlt években számos kutatás, vizsgálat tárgya volt. A versenyfelügyeleti eljárások által érintett probiotikumot tartalmazó joghurtok, élelmiszerek, a kizárólag élelmiszerként, s nem gyógyszerként vagy gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítményként hozhatók forgalomba. A probiotikumot tartalmazó élelmiszerek kedvezõ hatást fejthetnek ki az emberi szervezetre, azonban nem helyettesítik a gyógyszereket, illetve e joghurtok emberi szervezetre gyakorolt kedvezõ hatása nem azonosítható a gyógyhatással. A vállalkozásoknak ezt szem elõtt kell tartaniuk marketingtevékenységük során. Ha a reklám gyógyhatást tulajdonít az élelmiszernek, akkor a versenyjogi jogsértés, a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás tanúsítása megállapítható. A Versenytanács az elmúlt napokban hozott határozataiban kimondta, hogy - a Danone Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft. "Danone Activia" és "Danone Actimel", - a Parmalat Hungária Tejipari Rt ."KYR", továbbá - az "Új" MIZÓ Rt. "AB Kultúra" elnevezésû termékeinek reklámozása során a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor az élelmiszerként forgalmazott termékek egyes reklámjai gyógyhatás hamis látszatát keltették. A Versenytanács a vállalkozásoknak megtiltotta a magatartás további folytatását. A Versenytanács - a Danone Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft. esetében 10 millió forint, - a Parmalat Hungária Tejipari Rt. esetében 3 millió forint, - az "Új" MIZÓ Rt. esetében 1 millió forint bírságot szabott ki .

(Portfólió)

   « vissza

Föoldal mail