CIKKEK

Új szereplők, élesedő árverseny

A Lidl diszkontok megjelenése átalakulást hozhat a kiskereskedelemben

2004. 06. 22.

Tovább éleződhet a verseny az élelmiszer- és vegyiáru-kereskedelemben, mivel a következő hetekben megnyitnak a Lidl üzletek. A tovább terjeszkedő hipermarketláncok mellett egyre nagyobb szerephez jutnak a beszerzési társulások és magyar tulajdonban lévő boltláncok.

A német Lidl lánc az idén 10-15 bolt megnyitását tervezi, de öszszesen több mint 100 diszkonttal fedné le a magyar piacot. Az indulás előkészítése már három éve folyik, azonban a telkeket vásárló és munkaerőt toborzó cég semmilyen kérdésben nem nyilatkozik. Annyi bizonyos, hogy Székesfehérváron már átadásra vár a 30 ezer négyzetméteres, 5 milliárd forintért épített logisztikai és oktatóközpont. A 11 európai országban mintegy négyezer 1200–1600 négyzetméteres üzlettel jelen lévő Lidl minden piacon erős árversenyt diktál, árai átlagosan 20-30 százalékkal alacsonyabbak az átlagosnál.
Neubauer Katalin, a CBA-logóval ellátott üzleteket tömörítő CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy csak rövid távon lehet veszélyes a forgalmukra a Lidl megjelenése, hiszen azok a vásárlók, akik a szupermarketek kényelméhez szoktak hozzá, ezután sem fognak átpártolni a pusztán alacsony árakra építő diszkontokhoz.
A jelenlegi versenyhelyzetben a Spar is az áruválaszték színvonalával és szolgáltatásainak minőségével száll harcba. A Spar-egységek előnye lehet a lakóhely-közeliség, a minőségi árukínálaton belül a friss áruk aránya és választéka, valamint a szolgáltatások színvonala, amelyet a diszkontok nem tudnak felkínálni. A hipermarketláncok sem várják tétlenül az új szereplő megjelenését: bővítik hálózatukat és változatos akciókkal csalogatják magukhoz a vásárlókat. 2003-ban az országban 8 új hipermarket nyitott, és a Tesco–Auchan– Cora hármas legalább ugyanenynyi új egység megnyitását tervezi az idén is. A terjeszkedés lendülete tehát nem hagy alább, aminek eredményeként 2003-ban a hipermarketek részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából további 2 százalékkal, 19-ről 21 százalékra emelkedett.
A Tesco, amely 9 éves magyarországi működése során 34 hipermarketet és 24 kisebb üzletet nyitott, új irányokban is elindult: márciusban nyílt meg az első Tesco benzinkút a pestszenterzsébeti hipermarket mellett. Az itt vásárolt üzemanyag literenként átlagosan 5 forinttal olcsóbb, mint a piaci ár. Sőt, 8 ezer forint feletti hipermarketbeli vásárlásnál további 5 forint kedvezményt adnak. A kúthoz tartozó boltban alapvető élelmiszereket is árulnak, a hipermarketben megszokott árszinten. Danks Emesétől, a Tesco Global Rt. kommunikációs igazgatójától azt is megtudtuk, hogy a cég 2004-ben 7-9 új hipermarket és 5-7 új benzinkút nyitását tervezi. A francia üzemanyagpiac bizonyos szegmenseit uraló hipermarketek, így az Auchan és a Cora eddig még nem jelentkeztek benzinkútnyitási tervekkel, de az Auchantól megtudtuk, hogy ezen lánc tervei között is dinamikus terjeszkedés szerepel: a következő 5 évben további 15 áruházat húznának fel, főleg Budapest környékére és a vidéki nagyvárosokra koncentrálva.
Lényeges eleme a kereskedelmi struktúra változásainak, hogy visszaszorul a szervezetlen kereskedelem, így a szervezett eladásra már a teljes forgalom 90 százaléka jut. Ezen belül viszont az önálló kis boltok piaci részesedése évről évre csökken. A GfK Piackutató Intézet felmérése szerint egyre több kis üzlet tulajdonosa csatlakozik valamelyik beszerzési társuláshoz vagy magyar tulajdonban lévő boltlánchoz. A CBA, Coop, Honiker és Reál együttesen több mint 10 ezer kis boltot tömörít, és előkelő helyet foglalnak el a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi vállalatok ranglistáján. A 2002-ben – 18 százalékos részesedésével – piacvezető élelmiszer-kereskedelmi lánc, a CBA 1071 üzletet foglalt magában. S bár a vállalat üzleti titokként kezeli adatait, azt sikerült megtudnunk, hogy ez évben is mintegy 400 milliárd forintos forgalmat terveznek. A cég aktívan készül a Lidl megjelenésére: új üzletek nyitása mellett – 2004 végéig – 3 milliárd forintos beruházással elkészül az alsónémedi logisztikai központ, s ezzel egy időben további 1 milliárd forintot fordítanak az informatikai korszerűsítésre és a hulladékkezelési rendszer fejlesztésére. A 160-féle saját márkás terméket is forgalmazó beszerzési társulás már 2001-ben átlépte a határokat és horvát, román, bolgár és szlovák társvállalkozásokat is bevonva munkálkodik. Tavaly nagy változások történtek a szupermarket frontján is. A Profi beolvadt a Csemege-Matchba, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. pedig megvette a – korábban a Tengelmann csoporthoz tartozó – 22 Kaiser’s üzletet. Ez utóbbiak a megállapodás szerint még 6 évig változatlan formában és névvel üzemelnek majd, így a vásárlók nem sokat érzékelnek a felvásárlásból, a 112 szupermarketet és 17 Interspar áruházat üzemeltető Spar azonban további 40 milliárd forinttal bővítheti forgalmát. A Kaiser’s boltok megszerzése nem az első lépése volt a Spar magyarországi terjeszkedésének, hiszen 2002-ben megvásárolta a kivonuló Billa 14 szupermarketét, még korábban pedig a budapesti Super közérthálózatot is. A 2003-ban 141 milliárd forint árbevételt elérő láncnál az intenzív hálózatfejlesztés a továbbiakban is folytatódik. Ebben az évben eddig egy Interspar és három Spar szupermarket nyílt meg, s további 5-6 szupermarket és egy Interspar áruház nyitása van előkészületben. A következő években is évi 2-5 Interspar és 10-12 Spar szupermarket nyitását tervezik.
A Kaiser’s egységeket érintő adásvétel részeként az eladó Tengelmann leányvállalata 8-10 bolthoz jutott hozzá a vételáron felül, amelyeket Plus diszkontként fognak üzemeltetni. A Plus Diszkont Kft. tulajdonában ezzel együtt körülbelül 150 üzlet lesz, így a terveknek megfelelően Magyarország legerősebb diszkonthálózatává válhatnak. A változásoknak azonban még nincs vége. A hazai piaci szereplők az amerikai óriás, a Wal-Mart megjelenésétől tartanak. Valószínűnek tűnik, hogy a lánc nem új beruházásokkal lép a piacra, hanem megvásárol egy – esetleg két – évek óta működő láncot.
A magyar piacot más belépők számára is vonzóvá teheti, hogy május elsején megszűntek az importkorlátozások. Az élelmiszer-kereskedelemben jelenleg csak mintegy 10 százalékot ért el az import, de ez az arány megváltozhat. Danks Emese elmondta, hogy a Tesco például nagyrészt magyar beszállítókkal működik együtt, mivel azonban a készlet a vásárlók igényeinek megfelelően folyamatosan bővül, előfordulhat, hogy a kínálatban többféle importtermék is megjelenik. Az uniós csatlakozás árakra gyakorolt hatása egyelőre nehezen megítélhető, hiszen csak olyan termékcsoportoknál, így például a szeszes italoknál érzékelhető változás, ahol a vám megszűnt. Neubauer Katalin szerint elsősorban az olcsóbb szlovák, szlovén vagy cseh beszállítók kelhetnek versenyre a hazai gyártókkal. Az elmúlt egy hónapban 30 százalékkal csökkent például a tartós tej ára a CBA boltokban, mivel az import nyomásának engedelmeskedve a hazai gyártók is kénytelenek voltak árat csökkenteni.

Kern Ágnes - (VG)

   « vissza

Föoldal mail