CIKKEK

Emelkedő joghurtárak

A magyar gyártók még nem döntöttek

2003. 08. 08.

A Német Tejipari Szövetség (MIV) elkerülhetetlenek tartja a gyümölcstartalmú tejtermékek árának drágulását a következő hetekben. Különösen a gyümölcstartalmú túróféleségek ára emelkedik majd, várhatóan csomagonként akár 5 centtel. A gyümölcsjoghurt ára dobozonként 2 centtel is magasabb lehet. A várható árdrágulást a MIV azzal magyarázza, hogy az Európa-szerte tapasztalható szárazság miatt jelentősen csökkent a gyümölcs- és egyéb adagolóanyagok kínálata a német tejgazdaságok részére. A termés esetenként csak 30 százaléka a szokásos mennyiségnek. Ha a szárazság tovább tart, a MIV becslése szerint jelentősen csökkenő tejkínálattal kell számolni a téli hónapokban. A szárazság máris érezteti kedvezőtlen hatását a német tej-termelők takarmánykészleteire. Hogy ez a fejlemény mennyire hat majd ki más tejtermékek árára, ezt jelenleg még nem lehet megbecsülni – állítja a MIV.
A gyümölcsárak emelkedése a magyar tejtermékgyártókat is hátrányosan érintheti, de ezek nyersanyagbeszerzéseiről nincs konkrét információjuk – mondta érdeklődésünkre Sirman Ferenc, a Tej Terméktanács igazgatója. A szakember szerint két jelentősebb, gyümölcs alapú termékeket gyártó cég van, ezek a piac nagy részét lefedik. A többiek kisebb mennyiségű, speciális készítményekkel vannak jelen a piacon. Az aszály miatti esetleges tejáremelés egyelőre nincs napirenden – tette hozzá a terméktanács igazgatója. Bár az aszály miatt a takarmányok várhatóan drágulnak, mivel az ágazat még most is maga előtt tol 400 millió literes tejtöbbletet, szerencsés esetben ennek a részbeni felhasználása pótlást jelent, ami miatt a késztermékek ára egyelőre várhatóan nem változik. A gyümölcsárak emelkedésével összefüggő tejtermékdrágulást illetően a legnagyobb magyarországi gyümölcsjoghurtokat készítő cégnél, a Danone-nál csupán annyit közöltek: a gyártás ilyen részleteit üzleti titokként kezelik, ezért erről nem nyilatkoznak. A teljes magyarországi joghurtpiac egyébként tavaly júliustól az idén június végéig mennyiségben 10,6, míg értékben 14,2 százalékkal nőtt – tudtuk meg az ACNielsentől. A gyümölcsjoghurtokon belül ebben a kérdéses 12 hónap alatt 8 százalék fölötti rész jutott a light termékeknek. Közel fele-fele arányban részesedtek a darabos gyümölcsös, illetve a gyümölcspépes termékek. A legtöbb gyümölcsjoghurt (az eladott menynyiség 78 százaléka) az egyre növekvő jelentőségű 150 grammos vagy annál kisebb kiszerelésben került a fogyasztókhoz. Ennek a kiszerelésnek a részesedése egyébként 9 százalékkal haladta meg az előző 12 hónapban elért szintet, mivel a kisebb bolttípusokban nagyobb kiszerelésben ezek a termékek csak elvétve kaphatóak.

VG

   « vissza

Föoldal mail