CIKKEK

Mikor friss a „hosszan friss tej”?

2003. 07. 23.

Egyre kelendőbbek az egészségesnek, jótékonynak vagy egyenesen gyógyhatásúnak kikiáltott élelmiszerek és táplálékkiegészítők. Csakhogy némelyik termék egyáltalán nem tudja, illetve nem tartalmazza azt, amivel reklámozzák. Éles a határ a megtévesztő és a kedvcsináló reklám között.

Hasznos lehet vásárlás előtt elgondolkodni azon, hogy a kedvenc filmünket megszakító reklámblokkban beharangozott mosópor vagy fogkrém valóban csodákra képes-e. Az óriási konkurenciával versengő gyártók és forgalmazók ugyanis mindent megtesznek, hogy felhívják a potenciális vásárlók figyelmét a saját árujukra. Elkoptatottnak számít ma már, ha azt halljuk, hogy az adott termék a legjobb a maga nemében. A vevők elég széles rétegénél persze az olcsóság a döntő, de a hirdetők által megcélzott fizetőképes csoport tagjai már válogathatnak. Egy jó reklámmal pedig a legtöbb embert rá lehet venni, hogy kipróbálja, mit is tud valójában az a takarítógép vagy mobiltelefon, és tényleg olyan tartósan illatozik-e a ruha attól a bizonyos öblítőtől. A gyárak egyre újabb termékekkel rukkolnak elő, és igyekeznek vásárlásra bírni a lehető legtöbb embert.

Az egészséggel kapcsolatos termékeknél a vásárló kísérletezése akár káros is lehet. Pontosan tudni kell, hogy mi mire való, mit tartalmaz, és milyen káros hatásai lehetnek. Az Európai Parlament a napokban már a második olvasatát szavazta meg az élelmiszer-jelölési direktívának, amely részletesen szabályozza, hogy az élelmiszerekre mit kell ráírni, és még azt is, hogy mekkora betűkkel. Az egységes jelölés kötelező lesz, célja pedig az, hogy alaposan tájékozódhasson a fogyasztó arról, hogy mit is eszik.

A szabályozás hazánkban szigorúbb, mint néhány nyugat-európai országban; Magyarországon már az 1800-as évek végén volt élelmiszertörvény – tudtuk meg Dömölki Líviától, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület élelmiszer-szakértőjétől. A jogharmonizáció e téren nálunk már az arra kötelező EU-csatlakozás előtt megtörtént, hiszen exportáló országként számunkra fontos volt, hogy a magyar termékek megbízhatónak minősüljenek.

Az élelmiszerek címkéjén csak azt szabad feltüntetni, amit azok valóban tartalmaznak. Mégis előfordulnak megtévesztő elnevezések, mint például a „hosszan friss tej” esetében. Dömölki Lívia elmondta: a reklámetikával foglalkozó fórumokon ebben nem találtak kivetnivalót, noha szakmailag az elnevezés képtelenség, mert az a tej, amely ultrapasztőrözött változatban a boltokba kerül, már a csomagoláskor sem friss. A szlogen valójában arra utal, hogy az adott tej az első és a sokadik napon is ugyanolyan ízű, vagyis sokáig nem veszít a minőségéből.

A reggeli itallal a fogyasztóvédők már megvívták harcukat, talán ma már a többség tudja, hogy az nem egyenértékű a tejjel, csupán annak alkotórészeit is tartalmazza. A táplálékkiegészítőkkel viszont sokkal nehezebb a dolguk, mert ezeket a nem éppen olcsó termékeket úgy reklámozzák, mintha mindenre megoldást kínálnának. Pedig aki beül a fotelba, és naphosszat szalonnát fal, nem lesz egészséges pusztán attól, ha bevesz néhány „csodabogyót”.

Sándor Tünde - Népszabadság

   « vissza

Föoldal mail