CIKKEK

Borászok csatáznak az FVM-mel

Egymilliárd forint, avagy ki kezelje a bormarketingpénzeket?

2006.01.25

A pénz a borászoké, ebből nem engedünk – nyilatkozta a Világgazdaságnak Heimann Zoltán, a Pannon Bormíves Céh ügyvezető társelnöke, miután kiderült, hogy a bormarketingre szánt ágazati befizetéseket a legújabb FVM-tervezet az e célra létrehozott Magyar Bormarketing Kht. helyett az Agrármarketing Centrumra bízná. A kérdésben ezúttal egységes boros szakma a miniszter segítségét várja.

Heves vita robbant ki a borászok és az FVM között amiatt, hogy a tárca tervezete szerint a felügyelete alatt álló Agrármarketing Centrum Kht.-hez helyezné az idei ágazati befizetésekből származó marketingpénzeket. Az eddigi 8 forintos literenkénti jövedéki adót januártól forgalomba hozatali járulék váltotta fel, amely 60 százalékban marketingre, 40 százalékban ellenőrzésekre fordítható. A várakozások szerint egymilliárd forint marketingforrás gyűlhet össze 2006-ban, amelynek kezelésére a borászati szervezetek – az FVM biztatására – tavaly létrehozták a Magyar Bormarketing Kht.-t. Ebben a szakma egésze – több mint tíz szervezet és szövetség – képviselteti magát.
Heimann Zoltán, a kht. egyik szervezője, a Pannon Bormíves Céh ügyvezető társelnöke leszögezte: a pénz a borosoké, ebből nem engednek. „A befizetésekhez semmi köze az AMC-nek és az FVM bürokratáinak” – szögezte le. Heimann felhívta a figyelmet arra, hogy az AMC már többszörösen bebizonyította, alkalmatlan a bormarketinggel kapcsolatos feladatok ellátására. Az összegeket nem kis projektekre kell szétszórni, hanem nagy akciókra, amelyek érdemben lendíthetnek a magyar bor presztízsének emelésén, és súlyuk révén nagy marketingcégek érdeklődését is felkelthetik. A marketing egy másik szakma – figyelmeztetett a borász. Emlékeztetett arra, hogy Gráf József agrárminiszter határozott ígéretet tett: a termelői befizetéseket a borászok kht.-jére bízzák.
Nem egységes az FVM álláspontja a marketingforrások felhasználásában – közölte lapunkkal Dékány András, a tárca szóvivője. Tájékoztatása szerint Gráf József továbbra is azon a véleményen van, hogy a forgalomba hozatali járulékból képződött alapot ne a minisztérium, hanem a borászati szakma kezelje. Más FVM-es vélemények szerint az EU a pénzalap civil felügyeletéhez nem járulna hozzá, mivel e felhasználási módot burkolt támogatásnak tekintené. A tárca egyes szakértői jogi szempontból kivitelezhetetlennek tartják, hogy Magyarország most a Magyar Bormarketing Kht. elismertetését kezdeményezze az EU-nál. Az FVM az AMC-n keresztül sem kívánna beleszólni a szakmai felhasználási döntésekbe – állítják.
Nem lehet kiemelni a borászatot a többi élelmiszer-marketinges tevékenység közül – fogalmazta meg személyes szakmai véleményét Kovács Barnabás, az AMC ügyvezető igazgatója. Az AMC az agrártárca döntésére vár az ügyben, de több borászati programot is beépített idei saját marketingtervébe – közölte Kovács. Már feszültséget okoz ugyanakkor, hogy a centrum az idén 720 millió forint költségvetési marketingforrással gazdálkodhat, szemben az elmúlt években megszavazott 1,5-2 milliárddal. A forráshiány az oka annak, hogy Kovács Barnabás január 31-vel távozik a közhasznú társaság éléről. (HL–GA)
A borosok tartanak attól is, hogy a befizetések azon részét – összességében negyven százalékát –, amelyet eredetileg a piacon lévő termékek újraellenőrzésére szántak, szintén nem erre a célra fordítják. Nagy ugyanis az esély arra – mondta Heimann Zoltán –, hogy a pénz az Országos Borminősítő Intézet működési költségeire megy el, ahelyett hogy a visszaellenőrzéseket a regionális laboratóriumok bevonásával tennék hatékonyabbá.

VG

   « vissza

Föoldal mail