CIKKEK

Csányi Sándoré lehet a Sole is

Az olasz tulajdonosok tárgyalnak a szegedi tejipari cég eladásáról

2005.05.09

Megszerezheti a szegedi Sole Hungária Rt.-t is Csányi Sándor, az OTP Rt. elnök-vezérigazgatója.Tejipari szakértők szerint a hazai piac második helyét elfoglaló Sole olasz tulajdonosai ki akarnak vonulni Magyarországról. Csányi Sándor a Sole megvételével beérné a ma piacvezető Frieslandot.


Tárgyalásokat folytat Csányi Sándor, az OTP Bank Rt. elnök-vezérigazgatója a szegedi központú Sole Hungária Rt. megvásárlásáról - értesült több forrásból a Világgazdaság. A Solénál érdeklődésünkre úgy fogalmaztak: lapunk az esetleges tulajdonosváltás kapcsán olyan kérdéseket vetett fel, amelyek a tejipari társaság alapjait és a tulajdonos által meghatározott stratégiai kérdéseket érintenek, ezért azokról a cég vezetésének "nem áll módjában nyilatkozni".
A Sole Hungária a cégnyilvántartási adatok szerint a luxemburgi Interlab SA 92,89 százalékos tulajdonában van, de a társaság végső soron olasz irányítás alatt áll. Tejpiaci megfigyelők szerint az olasz tulajdonosi körnek az a célja, hogy visszavonuljon a közép-európai régióból. Ennek első komoly jele az volt, amikor a Sole Hungária Rt. tavaly eladta szlovákiai leányvállalatát, a Sole Slovakia a. s. elnevezésű céget. Az értékesítés indoka a tetemes veszteség volt, emiatt a Sole Hungária Rt. tavalyi konszolidált mérlege is negatív eredményt mutatott. (Ugyanakkor a cég magyarországi tevékenysége információink szerint nyereséges volt).
Valószínűsíthető, hogy az olasz tulajdonosi kör következő lépésként azt tervezi, hogy a magyar piacról is kivonul - vélik tejpiaci szakértők. Döntésüket azzal indokolhatják, hogy a Sole egyik legfontosabb exportcikkének számító feta sajt támogatása a közelmúltban megszűnt. Emellett a tavalyi uniós csatlakozás óta a magyar tejpiac kiszámíthatatlanná és jóval veszélyesebb tereppé vált, mivel más tagországok termékeinek kedvelt célpontja lett. Elsősorban a lengyel és a német cégek szabadulnak itt meg - akár némi veszteség árán is - felesleges és olcsó termékeiktől, ezzel viszont jelentősen rontják a magyarországi vállalkozások árérvényesítő képességét.
Értesüléseink szerint korábban a piacvezető pozíciót betöltő, 52-54 milliárd forint éves árbevételű Friesland is fontolgatta a Sole megvásárlását, de végül elállt szándékától. A szegedi cég 34 milliárd forintos árbevételével a második helyet foglalja el a magyar piacon. Ismert ugyanakkor, hogy Csányi Sándor korábban már megszerezte a felszámolásból kimenekült, pécsi székhelyű Új-MiZót, amelynek árbevétele információink szerint 18 milliárd forint körül alakul. Így a Sole megvételével az OTP-vezér a Frieslandhoz hasonló nagyságú tejpiaci részesedéshez juthatna. Mint emlékezetes, a húsfeldolgozásban a Csányi-érdekeltségű cégek - a pécsi Délhús és a szegedi Pick - már vezető pozíciót szereztek (VG, 2005. május 3.).

Hazafi László - VG

   « vissza

Föoldal mail